GRAFIK & FOTOGRAF

Je to kombinace, která se vyplácí. Není nic lepšího, než fotit do publikace a už v hlavě vědět, kam daná fotka přijde použít. Není to ale bez práce. Spousta lidí si myslí, že to je o talentu a že na to „musíš mít oko“. Ve spoustě případů jde jen o trénink. Jasně, asi na tom něco bude ale je fakt, že dnes fotí každej, kdo má pár korun na zrcadlovku nebo kompakt.

Často se zapomíná na fakt, že to není jen o tom zmáčknout spoušť nebo o tom mít skvělou a hlavně drahou nebo velkou techniku. Fotograf, kterej ví co dělá, udělá famózní snímky s čímkoliv. Ale za tím není talent. Léta práce, zkoušení, focení a učení. To je to, v čem to je.

Sociální sítě jsou zaplavený fotografy, kteří si myslí, že dosáhli vrcholu, že vlastně není nikdo, kdo by práci udělal lépe. Vždycky je někdo, kdo to zvládne líp a kvalitněji. Spokojenej fotograf je mrtvej fotograf.

Já se rád řadím do kategorie, kde je pojem spolehlivost na prvním místě. Lidé naslibují hory doly, ale často nedodrží to, na čem se spolu domluvili.

To je všechno fajn, ale jak jsem se sem vůbec dostal?

1000
GB snímků na disku
28000
procestovaných kilometrů
120
včas odevzdaných projektů
4
nový web jako je tento

Canon EOS 450D

Začalo to nákupem bazarové a finančně dostupné zrcadlovky a zvolil jsem systém Canon. 450D je kvalitní, dostupný tělo, kde může kdokoliv za pár korun zjistit, jestli je focení to, co chce dělat. Není to ale jen o tělu, jsou potřeba i objektivy. Získal jsem k tomu i setový objektiv 18-55 mm, který pro začátek bohatě stačí. Po seťáku bylo mým prvním „normálním“ sklem rybí oko výrobce Samyang, konkrétně Samyang 8mm f/3,5 CSII. S tímto sklem jsem fotil hodně dlouho a vyzkoušel spoustu věcí. Fotím s ním dodnes. Zejména koncerty. Krátce na to jsem si pořídil i pevné sklo Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM. To bylo v roce 2014.

Canon EOS 7D mark II

V té době jsem hodně fotil skateboarding, kde je potřeba zejména rychlost. Proto jsem hledal nové tělo, co by mi dokázalo vyhovět. Shodou okolností se zrovna do prodeje dostával zcela nový Canon 7D mark II, který cílí přesně na moje tehdejší potřeby. Rychlost, 10 snímků za sekundu, 65 ostřících bodů. Bomba. Měl jsem ho snad první u nás a ukázalo se jako správná volba. I nyní patří ke špičce mezi těly s menším senzorem. To jsem si začal říkat, že už vlastně nepotřebuju žádnou novou výbavu, že všechno mám. Pevnou „padesátku“ a širokáč, i když těch 8 mm je spíš na blbnutí. Spletl jsem se. Byl jsem teprve na začátku a tuhle větu říkám dodnes (:

Samyang 10mm f/2,8 ED AS NCS CS

Samyang 10 mm se mě držel dlouho a odfotil jsem s ním i jeden celej rok Vesnice roku. Skvělý sklo, na architekturu a přírodu jako dělaný. Nízká clona a ucházející ostrost i barevná vada, nic, co by nešlo opravit digitálně. Užili jsme si spoustu snímků v různých koutech republiky. Tohle sklo je stejně jako Samyang 8 mm plně manuální, a to se postupem času ukázalo jako problém. Především při focení Vesnice roku, kde je potřeba dodat perfektně ostré snímky, zejména z akcí, kde se pohybuje hodně lidí. Začal jsem cítit potřebu získat objektiv s autofokusem, co by měl podobné vlastnosti. Samyang 10 mm se mi podařilo škrábnout, ale i tak jsem ho prodal za cca 60 % originální ceny.

Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM

Kvalitní zoom byla nutnost. Obzvlášť, když je potřeba fotit hodně detailů, lidi a vzdálenější objekty. Hodně fotografů má raději pevná skla. Jsou kvalitnější opticky. Pro moje účely byla ale volba prvního „L“ objektivu jasná volba, a do teď jsem za to rád. Vždyť objektivy s označením L jsou to nejlepší, co lze od Canonu dostat! A je to pravda. Excelentní rychlost, 100% kvalita a bez vad. Skvělá volba. Neměnil bych (jen za novější verzi). Mám s ním i spoustu fotek zvířat a ptáků. Nemá sice optickou stabilizaci a utěsnění, ale i tak jde o prvotřídní objektiv, který dokáže podržet. Do teď jsem fotil v kombu 450D s 10 mm a 7D2 s 70-200 mm a byla to takhle paráda.

Canon EOS 7D

450D zanedlouho opět narazil na svoje limity i v pozici sekundárního těla, především v oblasti citlivosti snímače, kdy šum už byl neakceptovatelný. Proto jsem se začal poohlížet po těle, které by bylo na srovnatelné úrovni jako 7D2. Není vhodnějšího kandidáta, než jeho předchozí verze, čili 7D. Našel jsem solidní inzerát, kde bylo tělo jako nové a s nájezdem kolem 12 tisíc expozic. To je skoro jako nové. Všechno klaplo a já měl nové tělo za cenu, která byla více než skvělá. I dnes se prodá kolem patnácti tisíc. Já koupil i s originálním gripem za 12. Slouží skvěle a ještě pár let bude. Než přejdu na full frame?

Canon EF 16-35mm f/2,8 L II USM

Krátce po tom, co jsem prodal Samyang 10 mm, bylo potřeba jeho místo zaplnit něčím dalším. Něčím, co poslouží skvěle při reportáži, ale i při focení architektury nebo přírody. Canon 16-35 je ideální volba. Jde o utěsněné sklo, takže mu nevadí ani déšť nebo prach. V kombinaci 7D + 16-35 mm a 7D2 + 70-200 mm nemůžu být šťastnější, protože tahle sestava mi vždycky rychle pomůže pořídit ten snímek, který je zrovna potřeba. Společně se sigmou 50 mm mám pokryto všechny důležitá ohniska. Tato dvě těla v této kombinaci s sebou nesu v brašně skoro na každou akci. A teď fakt už můžu říct, že už nic nepotřebuju? Asi to tak bude. Uvidíme.

Canon EOS 5D mark III

Začali jsme fotit svatby. A na svatbách narazíme skoro vždycky na hodně nepříznivé světelné podmínky, kdy snímače musí s citlivostí hodně nahoru. Už se nám i stalo, že výstup hraničil s nepoužitelností právě kvůli šumu. Naštěstí to jde ale softwarově vždycky zachránit. Jelikož je ale mým cílem dodávat co nejlepší snímky i co se techniky týče, bylo nezbytné poohlédnout se po upgrade hlavně v oblasti kvality čipu v těle. Nejdříve jsem zvažoval Canon 6D ale vzhledem k chaotickému rozložení tlačítek jsem se nakonec rozhodl pro 5D mark III kde jsou tlačítka totožná jako u 7D a 7D mark II. Ostatně 7D2 bude teď mým druhým tělem a 7D bude mít Monča se Sigmou 50 mm a postará se o detaily. S utrácením bude teď zase na chvíli klid haha.

JSEM ALE I TEN GRAFIK, ŽE?

Je to tak. Živí mě to už hezkých pár let. Začátky u rastru v Photoshopu, přes Corel Draw a kreslení bezierových křivek až ke kombinaci toho všeho v InDesignu, což je v současnosti můj hlavní pracovní nástroj. Přes plakáty, knihy, letáky, pohlednice, brožury a skládačky až k 3D grafice a střihu videa. Je to vše?

Níže je skromná ukázka toho, co dělám. A je to především v rámci firmy Machovský mapy s.r.o., kde jsem momentálně zaměstnán jako grafik. Pokud je něco potřeba, dokážu zařídit od nápadu až po sazbu, fotky, tisk a dodání. Stačí říct.

Photoshop

80%

InDesign

95%

Corel Draw

75%

Cinema 4D

70%